De renovatie
Op 14 december 1984 werd het nieuwe molenrad van Noordmolen Twickel in werking gesteld. Op de pagina Restauratie wordt beschreven hoe dit deel van de restauratie tot stand is gekomen. Dit was de aanzet tot de rest van de restauratie van Noordmolen Twickel.
Behoud dankzij vrijwillige molenaars, maar er is meer dan €137.500 nodig
De vrijwillige molenaars van Noordmolen Twickel hebben tot op heden de molen onderhouden en in stand gehouden. De financiële middelen hiervoor worden verkregen door onder andere de verkoop van lijnzaadolie, vrije giften van bezoekers en onze vaste schare donateurs. Het is inmiddels 32 jaar later, en er is een ingrijpende renovaties nodig waar meer dan €137.500 voor nodig is. Dat geld is er niet. We geven ter toelichting van de benodigde renovatie een beknopte beschrijving.
De onderstaande twee onderdelen zijn slechts een greep uit de restauratie die plaats zal moeten vinden.
Vervangen wateras en rad
De as en het waterrad dient vervangen te worden. Alleen al voor het blote oog is zichtbaar dat de tand des tijds hieraan begint te knagen. Zonder te beschrijven wat dit allemaal gaat inhouden, zal men begrijpen dat dit een grote en ingewikkelde klus is. Zowel buiten als binnen moet de constructie ontmanteld worden, een nieuwe as moet worden aangebracht, en alles zal weer moeten worden opgebouwd inclusief een nieuw rad. De as zal door Twickel worden geleverd via de eigen houtzagerij en de timmerwerkplaats. Of dit voor de overige houten onderdelen geldt is nog niet bekend. Het gaat namelijk niet om een stukje bouwhout van de bouwmarkt.
Kollergang
De kollergang is aan groot onderhoud toe. In eerste instantie is voorgesteld de assen om deze reden te vervangen, mede vanwege de veiligheid en betrouwbaarheid. Gezien het feit dat het gaat om historisch materiaal, is het bij nader inzien jammer deze zondermeer te vervangen. De assen dienen in ieder geval gedemonteerd te worden zowel voor herstel of als deze alsnog vernieuwd moeten worden. Daarnaast moeten onderdelen als de afloopbak, het steenraam en de strijkers worden gerenoveerd.
Laadblok (slagbank)
Het laadblok controleren op waterpas en stabiliteit en deze ondervullen met wiggen. Tevens wordt de ontbrekende knuppelstrop aangebracht. De bevestiging van de reestijlen aanpassen aan de constructiebalk en de geleiding van de heien nazien en indien nodig afstellen. De fonteinijzers en klapmutsen aanbrengen in het laadblok en in samenwerking met de molenaars het laadgoed afstellen. Het opnieuw verlijmen van de losbeitel en 11 kammen vernieuwen van wiel van de vuister.
Wentelwiel / Wentelas
De wentelas ter plaatse van het tussenlager zuiver rond frezen, de schenen opnieuw inmaken, het aanwezige lagerblok opnieuw aanbrengen en het een en ander afstellen. Bestrijden actieve houtworm in wentelwiel en 2 kammen vervangen.
Schutten
Na het droogzetten door Waterschap Vechtstromen 4 schutten compleet vervangen. Er is een stelpost voor de reparatie van stijlen en de geleidingen.
Overige werkzaamheden
Hier boven staan de grootste reparaties beschreven. Er zijn echter meer werkzaamheden die we niet allemaal gaan opsommen. Maar ook de gehele vloer moet hersteld worden van verzakkingen en moet helemaal opnieuw gevoegd worden. De kleinere werkzaamheden die door de vrijwillige molenaars en olieslagers van Noordmolen Twickel zelf kunnen worden gedaan doen dit tijdens het project in overleg met Vaags Mester Molenmakers.
Vaags Meester Molenmakers
De werkzaamheden zullen worden uitgevoerd door de firma Vaags.